woensdag 3 december 2008

Tweede Leervaardigheid: Doorzettingsvermogen

Daar sta je misschien wel van te kijken, dat doorzettingsvermogen een rol speelt bij het leren op school. Het speelt zelfs een belangrijke rol. In onze tegenwoordige tijd wordt het ons aan alle kanten gemakkelijk gemaakt en dat willen we ook graag. "Gemak dient de mens" toch? Of misschien niet in alle gevallen?

Voor kinderen is het heel belangrijk om te leren dat je niet zomaar iets kunt zonder er echt wat voor te doen. Het is voor je jonge kind heel belangrijk dat het leert om zich in te spannen om wat voor elkaar te krijgen. Dat geldt voor iedere leeftijd want in elke fase van de ontwikkeling moet een kind zich inspannen om wat te kunnen leren. Wij ontnemen hen die enorm belangrijke kansen om zelf een leerproces in te gaan als we ze teveel helpen, teveel voor hen doen of hen teveel ontzien. De kans is dan redelijk groot dat ze in passief gedrag terecht komen waarbij ze wachten tot (en verwachten dat) de dingen wel voor hen gedaan worden. Doorzettingsvermogen is een echte vaardigheid die door oefening en ervaring geleerd moet worden en die, zoals geen enkele vaardigheid, aan komt waaien.

Als je kind dan op de basisschool komt en er, naar verloop van tijd, echte "prestaties" verwacht worden dan kan het zijn dat je kind niet goed weet HOE het iets moet presteren. Je ziet dan dat een kind het al opgeeft voordat het echt "zijn best" gedaan of het "echt geprobeerd" heeft. Het probleem hierbij is dat wij, als volwassenen wel weten wat "je best doen" of "echt proberen" inhoudt maar dat het kind vaak geen idee heeft wat je daar mee bedoelt. Het heeft gewoon de ervaring niet om het te kunnen doen. Het doet dan even wat en heeft het gevoel dat het echt "geprobeerd" heeft.

Vertèllen Hoe Je Moet Proberen Helpt Niet

Als je kind zelf niet genoeg in het DOEN geleerd heeft om zich echt ergens op te richten en om echt ergens moeite voor te moeten doen dan kan dat in het leerproces op school grote problemen gaan opleveren. Niet omdat je kind het niet WIL proberen maar omdat het gewoon niet goed weet HOE het moet proberen of zijn best ergens voor moet doen. Zèggen dat het moet "proberen" of dat het zijn "best moet doen" helpt niet omdat het kind daar geen ervaring aan kan koppelen. Het gaat het ene oor in en het andere weer uit omdat die woorden geen beleefde inhoud voor hem hebben. Het heeft daar geen houvast aan terwijl jij misschien vindt dat het allemaal heel vanzelfsprekend is. Dat kan tot heel frustrerende situaties en misverstanden leiden in de relatie ouders-kinderen en leerkracht-kinderen. Het feit dat je kind het gewoon niet kan omdat het de nodige ervaring niet heeft, wordt heel gemakkelijk over het hoofd gezien.

Dit soort basisvaardigheden leer je alleen door het ZELF DOEN. Als je doorzettingsvermogen als vaardigheid door het DOEN niet geleerd hebt dan is het heel moeilijk om dat vermogen in het leerproces op school, alleen in je hoofd voor het leren, wel te hebben. Het probleem van deze tijd is dat het veel kinderen, op allerlei gebied, heel gemakkelijk gemaakt wordt en dat er nauwelijks inspanning gevraagd wordt. Je ziet dan ook dat veel kinderen heel snel moe zijn omdat ze gewoon niet gewend zijn om gericht bezig en actief te zijn en om ergens echt moeite voor te moeten doen. Dan voelt jezelf inspannen al heel snel vervelend en ga je dat ontlopen.

Doorzettingsvermogen En Leren Op School

Het leren lezen en schrijven op school is voor veel kinderen een moeilijk en soms ook moeizaam proces. Als kinderen heel snel opgeven en innerlijk "afhaken" dan kan dat alleen al een grote belemmering voor het leerproces opleveren. Als er nog meer vaardigheden onvoldoende ontwikkeld zijn dan komt het kind al snel in problemen. De oplossing wordt vaak gezocht in meer oefenen met b.v. lezen en schrijven maar de kans dat je kind steeds meer weerstand tegen "leren" gaat krijgen is redelijk groot.

Voor het leren op de basisschool moet je als kind heel veel vaardigheden tegelijkertijd in kunnen zetten. We staan daar als volwassenen niet bij stil maar je kunt je wel voorstellen dat het heel moeilijk is als je iets moet leren waarvoor je eigenlijk de benodigde vaardigheden (nog) niet hebt. Als wij, als volwassenen, iets niet kunnen is dat een probleem maar wij kunnen nog beredeneren waarom we iets niet kunnen en een oplossing zoeken. Bij kinderen zie je vaak dat ze door middel van gedrag op problemen gaan reageren. Het is voor hen moeilijk om wat hen dwars zit onder woorden te brengen. Je kind kan zich dan tot een kind ontwikkelen dat helemaal opgeeft en zich terugtrekt of een kind dat de confrontatie opzoekt en als lastig of opstandig wordt gezien.

Geen opmerkingen: