maandag 1 december 2008

Praktisch Inzicht Verder Ontwikkelen

Dit bericht is het vervolg op mijn twee vorige blogberichten waarin ik het belang van het ontwikkelen van praktisch inzicht in relatie tot het leerproces (dus ook het leren op de basisschool) beschreven heb.

Als kleine kinderen de gelegenheid krijgen om zelf zoveel mogelijk actief en in beweging te zijn, leren ze iedere dag hun praktisch inzicht verder te ontwikkelen. Door de wereld om hen heen te gaan verkennen, leren kinderen hoe de dingen werken en leren ze zelf activiteiten te ontplooien en handelend te reageren op wat er om hen heen gebeurt. Daardoor kunnen ze later meer zelfstandig gaan ondernemen en onderzoeken waardoor ze interesse in het leren van nieuwe dingen verder ontwikkelen dus ook voor het leren op school.

Door kinderen steeds meer zelf te laten beleven en ze actief mee laten maken hoe dingen gemaakt of gedaan moeten worden, krijgen ze letterlijk inzicht en kunnen ze deze kennis later zelf ook in gaan zetten. Praktisch inzicht moet eerst door het ZELF DOEN worden ontwikkeld zodat kinderen later, op een steeds meer abstract niveau, dat inzicht ook toe kunnen gaan passen.


Voor Kinderen Is Zelf Iets Leren Bouwen Ook Bouwen Aan Hun Toekomst

Hoe groter ze worden des te belangrijker is het voor kinderen om te leren hoe je dingen maakt of hoe ze werken. Met het maken van een plan en de uitvoering daarvan op hun eigen niveau, leren ze hoe ze gestructureerd en stap voor stap iets tot stand kunnen brengen. Voor deze grotere kinderen is spelen met b.v. constructiespeelgoed, bouwdozen, bouwplaten en zelfs goocheldozen en het uitvoeren van kleine elektronicaexperimenten of een goocheltruc leren van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van praktisch inzicht. Kinderen leren hierdoor gericht en analytisch te kijken en ze leren hoe je van het begin tot eind echt iets kunt maken of iets op kunt bouwen.

Het lijkt logisch dat kinderen dat kunnen maar ik zie kinderen die nauwelijks informatie kunnen halen uit wat ze zien en geen idee hebben hoe ze iets gestructureerd aan kunnen pakken. En dan gaat het over simpele dingen zoals iets wat op het bord staat, met de goede indeling, in hun schrift schrijven. Er zijn kinderen die dan gewoon niet weten hoe ze dat aan moeten pakken en waar ze moeten beginnen.

Knutselen Met Kinderen Moet Zoveel Mogelijk Functioneel Zijn

Het knutselen met kinderen wordt voor hun hele leerproces veel effectiever als de knutselwerkjes die ze maken, voorwerpen zijn die een functie hebben en die kinderen zelf ook kunnen gebruiken. Dan krijgt het knutselen voor kinderen meer betekenis dan alleen tijdverdrijf en de voldoening is groot als je als kind iets wat je zelf gemaakt hebt ook echt kunt gebruiken.


Op Een Natuurlijke Manier "Veel-zijdig-heid" Voor De Rest Van Je Leven Ontwikkelen

Bij al deze activiteiten voor kinderen worden op een natuurlijke manier, samen met het leerproces hun visuele vaardigheden en hun motoriek ook intensief geoefend. Hoe meer een kind de gelegenheid heeft om zijn grove motoriek en zijn fijne motoriek op een natuurlijke en geïntegreerde manier te ontwikkelen des te kleiner de kans is dat hij later motoriektherapie of visuele therapie nodig heeft of naar een kinderfysiotherapeut moet. Voor kinderen is het veel beter om op een natuurlijke weg vaardigheden te leren omdat dan ook het leerproces op een vanzelfsprekende manier op gang gebracht wordt. Bij een therapie voor kinderen loop je al gauw het risico dat het kind "de truc" van een bepaalde vaardigheid geleerd wordt en dat het zelfstandige leren zelf niet aangesproken wordt. Het kind zal dan minder goed in staat zijn om hetgeen het geleerd heeft in andere situaties ook toe te passen.

Voor de hele ontwikkeling van kinderen is veelzijdigheid in het zelf doen van onschatbare waarde omdat er op allerlei gebieden vaardigheden ontwikkeld worden. Als het je lukt om bij kinderen interesse en enthousiasme voor de wereld en voor de dingen om hem heen op te wekken en te zorgen dat je kind vaardiger (letterlijk "veel-zijdiger") wordt, zal je kind veel beter in staat zijn om uit zichzelf een leerproces op gang te brengen en te houden. Je kind leert dan dat het veel dingen kan maar dat er ook wat voor gedaan moet worden.

Wat Wij "Logisch" Vinden Hoeft Voor Een Kind Helemaal Niet Logisch Te Zijn

Het klinkt allemaal misschien heel vanzelfsprekend maar in de praktijk zie ik toch veel kinderen die de dingen die wij "normaal" vinden gewoon niet kunnen. Vaardigheden moeten ontwikkeld worden en zijn niet vanzelfsprekend aanwezig waardoor wat wij "gewoon iets doen" vinden voor een kind helemaal niet gewoon hoeft te zijn. Om allerlei redenen oefenen veel kinderen hun basisvaardigheden niet meer omdat ze niet meer genoeg bewegen, spelen en zelf actief zijn. Er kunnen veel misverstanden ontstaan wanneer je "simpele" dingen van je kind vraagt of verwacht maar het zelf geen idee heeft waar je het over hebt omdat het zelf de ervaring om het te kunnen doen of te begrijpen gewoon niet heeft.

Geen opmerkingen: