dinsdag 21 april 2009

Peuters en tv-kijken

Vorige week nog sprak ik toevallig, bij een speeltuintje waar we met de kleinkinderen van mijn man waren, een vader (uit Syrie) met twee zoontjes van 6 en 2 en een half. Zelfs Jan mijn man, die beroepsmatig helemaal niet met de ontwikkeling van kinderen bezig is) ziet het nu van een afstand ook, dat er met bepaalde (in wezen normaal uitziende) kinderen echt iets mis is. Veel van dit soort problemen zijn puur een ontwikkelingsprobleem en niet noodzakelijkerwijs een "defect" waar kinderen mee geboren zijn. Natuurlijk niet altijd en in alle gevallen maar je kunt er wel een gevoel voor ontwikkelen.

Het kleine jongetje kon, leek het, alleen vooruit kijken en zijn ogen bewogen nauwelijks. In zijn hele motoriek was hij zo onbeholpen en onstabiel. Ik ben dus naar de vader toegelopen en heb een praatje met hem gemaakt want ik kan het niet laten om ouders van dit soort kinderen te proberen ervan te overtuigen dat ze de tv uit moeten zetten. En jawel hoor, de kinderen groeien voor de tv op (mijn woorden). Je ziet het gewoon. En de vader zei dat het kleintje beter functioneerde dan het grotere jongetje. Die kon ik nauwelijks verstaan en dat kwam niet alleen door de taal. Ik heb nu al een aantal kinderen gezien die compleet gehandicapt raken omdat ze echt niets anders kunnen dan tv kijken. Het is echt te triest voor worden.

Ik heb geprobeerd de vader ervan te overtuigen dat hij de tv en de computer uit moet zetten en de kinderen moet leren zelf te denken en te spelen zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Maar ja, als de tv uit is weten die kinderen helemaal niet wat ze moeten doen dus zetten ouders uit pure wanhoop die tv maar weer aan want dan zijn de kinderen in ieder geval stil. Ik heb zelfs een kind meegemaakt dat helemaal in paniek raakte als de tv uit ging. Haar moeder kon daar niet tegen en zette dan de tv maar weer aan.

Ik heb hem gezegd dat een dag de tv uitzetten niet helpt en dat je pas na 2-3 maanden resultaat ziet en kinderen dan echt wel zelf iets gaan bedenken. Ik heb verteld dat zijn kinderen zelf moeten spelen en bewegen om zich te kunnen ontwikkelen. Dat de ogen rond moeten kunnen kijken, instellen van veraf naar dichtbij enz. Dat deze kinderen moeten leren zelf te denken en actief te zijn in plaats van passief voor de tv te zitten en met allerlei indrukken opgezadeld worden waar ze nog helemaal NIETS mee kunnen. Die kinderen worden de hele dag met onzin gevoed en dan kun je niet verwachten dat ze normaal opgroeien!! Dat heb ik hem niet gezegd maar dat is wel hoe ik er over denk.

Je zag de triestheid in de ogen van deze vader. De zoons zijn heel belangrijk, zeker in zijn cultuur en hij ziet dat het helemaal mis gaat maar weet niet wat hij er aan moet doen. Echt te triest voor woorden! Hoeveel van dit soort kinderen lopen er in Nederland rond? Allemaal kinderen die op school echt niet in staat zullen zijn om een eigen leerproces in gang te zetten en op gang te houden (het zelfgenererend leervermogen). Kinderen die voor het grootste gedeelte gewoon normaal worden geboren maar niet de kans krijgen om zich op een natuurlijke en evenwichtige manier te ontwikkelen omdat ze zich nauwelijks bewegen en actief zijn. Zeker voor een bepaalde groep mensen die uit het buitenland komen kan het een groot probleem zijn: vaak weinig inkomen en weinig perspectief naar de toekomst, de tv staat de hele dag aan en de kinderen groeien voor de tv op. Het is voor het grootste deel onwetendheid van de ouders en dat geldt echt niet alleen voor mensen die uit het buitenland komen.

Ik vraag het regelmatig, of mensen weten dat peuter-tv in Frankrijk helemaal verboden is. Niemand die het weet. Degenen die hen het zouden moeten vertellen doen het niet omdat er belangen op het spel staan.

Bij een aantal mensen in Nederland, waaronder minister Plasterk van onderwijs, is bekend dat in Frankrijk peuter-tv verboden is. (zie voor meer info de links aan de rechterkant van dit blog) Hier in Nederland is daar nauwelijks aandacht aan besteed. Nee, wat wil je? De media gaan toch niet zichzelf in de negatieve "kijkert" zetten. Dat doen ze liever bij anderen. Nou, het wordt hoog tijd dat er eens een beweging op gang komt die aan de kaak stelt dat wij onze jonge kinderen op die manier in grote aantallen "offeren". En ik voorspel dat dit de komende jaren schrikbarende vormen aan zal gaan nemen want veel kinderen kijken op veel te jonge leeftijd veel te veel en te lang tv waardoor ze zich veel minder goed kunnen ontwikkelen als zou moeten. Dit geldt niet alleen voor de motorische ontwikkeling maar zeker ook voor zowel de ontwikkeling van het leer- als denkvermogen. Voor het leer- en denkvermogen moet door het zelf doen en eigen ervaring, samen met de motoriek, die enorm belangrijke basis gelegd worden. Goed kunnen leren begint echt niet pas op de basisschool!

Dit soort dingen motiveert mij enorm om door te gaan met het werk waar ik nu mee bezig ben. Meer info hierover op www.spelenmoet.nl

Geen opmerkingen: