zondag 5 april 2009

Door Spelen Leren Kinderen Met Elkaar Samen Te Werken

Door met elkaar te spelen leren kinderen samen te werken en van elkaar te leren. Samen spelen is een groot sociaal proces mits het om spelen met een doel gaat. We noemen het proces van goed met elkaar omgaan niet voor niets het leren van sociale vaardigheden. Het woord "vaardigheden" zegt al genoeg: het is iets wat geleerd en geoefend moet worden om tot "vaardigheid" te komen. Vaardigheden komen niet zomaar "aangewaaid". Om vaardig te kunnen worden moet je oefenen en veel eigen ervaring opdoen. Voor sociale vaardigheden geldt dat precies zo.

Door de verdere digitalisering van onze samenleving lopen kinderen het risico dat ze steeds individualistischer en in meer of mindere mate van hun omgeving afgesloten raken. Dit geldt vooral voor de kinderen die sociaal wat minder goed zijn. Die hebben nog meer de neiging om voor de tv of achter de computer te gaan zitten en hun eigen wereld (digitaal) te creëren. Juist deze kinderen moeten gestimuleerd worden om zoveel mogelijk met vriendjes en vriendinnetjes te spelen.

Voor deze kinderen geldt vaak dat ze een gebrek aan zelfvertrouwen hebben en niet goed weten hoe ze aansluiting bij andere kinderen moeten vinden. Waar je deze kinderen ongelooflijk mee kunt helpen is door ervoor te zorgen dat ze motorisch goed functioneren en dat ze inzicht in de dingen ontwikkelen zodat hun zelfvertrouwen groeit.

Doelgericht leren spelen en daardoor je motoriek en zelfvertrouwen ontwikkelen

Een hele goede manier hiervoor is hen doelgericht te leren spelen. Help je kind op weg om bijvoorbeeld te leren touwtje te springen en kaatsenballen. Als je kind eenmaal de grondbewegingen te pakken heeft, kan het zelfstandig oefenen en jou steeds laten zien wat hij bijgeleerd heeft. Op die manier kan je kind trots worden op wat hij kan, groeit zijn zelfvertrouwen en zal dat effect hebben op de manier waarop hij zich tussen kinderen gedraagt en hoe anderen zich naar hem toe gedragen.

Als je kind niet zo'n goede motoriek heeft, is het heel belangrijk om echt bij het begin te beginnen. Kan je kind niet goed touwtje springen, kijk dan of hij überhaupt wel kan springen want er komen steeds meer kinderen die dat niet meer goed kunnen. Ieder kind zou een trampoline moeten hebben zodat hij de gelegenheid heeft om vaak te springen.

Kinderen vinden het heerlijk om te springen. Ik weet wel dat wij vroeger bedden hadden met metalen spiralen en daar kon je zo lekker op springen. Veel ouders verbieden kinderen om op bed of op de bank te springen. Ik kan me dat goed voorstellen omdat je zuinig bent op je spullen. Maar het is dan wel belangrijk dat kinderen de gelegenheid krijgen om toch te leren springen en daardoor hun motoriek en evenwicht te oefenen. Een trampoline is daar geweldig voor.

Het leren touwtje springen bouw je dan langzaam verder op door eerst zelf te draaien en je kind te laten springen. Als hij het springen goed onder de knie heeft, is hij klaar om zelf te gaan draaien en daarna zijn eigen springtouw te krijgen. Een goed springtouw is belangrijk omdat dat van invloed is op het plezier van het leren. Is het springtouw van slechte kwaliteit dan werkt het niet goed en verliest het kind zijn interesse. Als je kind het redelijk goed kan, betrek er dan andere kinderen bij zodat je kind hetgeen hij geleerd heeft ook met andere kinderen kan delen. Samen spelen wordt op deze manier een genot.

Verder zijn de ouders degene waar kinderen veel belangrijke sociale vaardigheden van leren. Weet jij dat er een flinke groep ouders is die per dag gemiddeld 3 uur samen met hun kinderen tv kijken maar zich maar een half uur per dag direct tot hun kind richten? Een enorme groep kinderen kijkt vaker in de ogen van soap-sterren dan in de ogen van hun ouders. Daarbij is het belangrijk om je te realiseren dat veel emoties bijvoorbeeld, die op de tv te zien zijn niet echt zijn maar nagespeeld (en lang niet altijd door de beste acteurs). Al deze kinderen worden dus dagelijks "gevoed" met niet-echte emoties in niet-echte en met opzet extreem gemaakte situaties (het moet spannend, wreed, agressief, achterbaks enz. zijn om te blijven boeien). Waar moet je als kind je sociale vaardigheden dan van leren?

Geen opmerkingen: